Valčių statyba Viskonsine
By Olivia Eaker, Wood-Mizer
žymos
Dailidė ir pjovėjas Joshua Swanas jau daugiau nei du dešimtmečius savo dirbtuvėse, įsikūrusiose nuostabioje Viskonsino ežero pakrantėje, JAV, stato unikalias medines valtis.
„Mano projektams reikia įvairių rąstų. Dėl to ir pradėjau dirbti lentpjūvėje“, – sako Joshua. Iš pradžių Joshua naudojo įrenginį su grandininiu pjūklu, tačiau greitai pastebėjo šio tipo lentpjūvės trūkumus. Dėl didelio grandininio pjūklo briaunos storio, dėl kurio didelis medienos kiekis virsta pjuvenomis, ir didelių fizinių pastangų, susijusių su grandininio pjūklo valdymu, Joshua greitai atsisakė šio tipo lentpjūvės.
Tada jis įsigijo „Wood-Mizer“ mobiliąsias stakles, su kuriomis daug lengviau dirbti, mažiau atliekų ir didesnis pjovimo tikslumas dėl siauro juostinio pjūklo. Negalėčiau gaminti savo valčių be lankstumo, kurį suteikia „Wood-Mizer“ staklės“, – aiškina Joshua. „Dėl konsolinio pjūklo galvutės tvirtinimo „Wood-Mizer“ staklėse galiu lengvai pjauti didelius maumedžio kelmus ir pjauti medieną iš ilgų kedro rąstų. Tai neįtikėtinai šaunu.“
Naudodamasis savo naujosiomis „Wood-Mizer“ staklėmis, Joshua ėmėsi konstruoti 4,27 m ilgio irklinę valtį „Lapstrake“. Jis paaiškino, kad šio tipo valtis buvo sukurta pagal Lawtono 3,96 m ilgio valtį. „Valtis buvo pastatyta beveik vien tik iš vietinės medienos. Rėmas pagamintas iš baltojo ąžuolo, lentos – iš šiaurinio baltojo kedro, priekinis denis – iš tamarako maumedžio, o skersinis – iš baltojo ąžuolo“, – sakė Joshua. „Sujungtas su variu ir bronza.“
Baigęs šį projektą Joshua sulaukė daugybės puikių atsiliepimų. „Visi mėgsta užduoti klausimus ir palikti teigiamus komentarus. Tai – dalis smagumo“, – dalijasi įspūdžiais Joshua.
Prieš trejus metus jis vėl atnaujino savo stakles, pakeisdamas jį mobiliąja „Wood-Mizer“ LT40WIDE mašiną su hidraulika. „Tai mano mėgstamiausias instrumentas“, – sako Joshua. „Kokia fantastiška mašina! Dažniausiai dirbu vienas, todėl ši mašina buvo patobulinta ir pritaikyta taip, kad būtų maksimaliai užtikrinta sauga ir efektyvumas dirbant vienam“, – sakė Joshua.
Turėdamas šias naujas stakles vyras pradėjo dar vieną išskirtinį projektą ir pjovė medžiagą naujai valčiai. „Į mane kreipėsi klientas, kuris norėjo atkurti valties, kuria jaunystėje naudojosi Mičigano ežere, kai koledže dirbo gelbėtoju, kopiją“, – paaiškino Joshua. Pagal senas nuotraukas jis suprojektavo laivo maketą, kurį vėliau panaudojo braižydamas viso dydžio planus – šis procesas vadinamas loftavimu. Tada jis pagamino formas ir tvirtinimo detales laivui statyti. „Pradėjau nuo rąstų, kuriuos pats iškirtau arba nusipirkau, pasistačiau statybų aikštelę ir ėmiausi statyti valtį“, – paaiškino Joshua. „Rėmas (karkasas) yra visiškai išlenktas garais, o valtis padengta trimis sluoksniais kedro, suklijuoto epoksidine derva.“
Tiksli 4,27 m ilgio gelbėjimo valties kopija buvo kuriama 10 mėnesių, o reikiamą tikslumą užtikrino mobiliosios „Wood-Mizer“ staklės. „Fortas, kilis, rėmas ir skersinis pagaminti iš baltojo ąžuolo. Apdaila pagaminta iš trijų šiaurinio baltojo kedro sluoksnių. Viršutinis kraštas pagamintas iš baltojo ąžuolo, o vidinės sėdynės – iš baltosios pušies.“ Joshua sakė, kad visa šiam projektui skirta mediena buvo atvežta iš Viskonsino miškų.
„Valčių savininkas negalėjo patikėti savo akimis, kai pamatė baigtą valtį. Jis net nesuprato, kad tai buvo padaryta žvelgiant į senas nuotraukas“, – pasakojo Joshua. „Kai nuleidome valtį ir jis į ją įlipo, pasakė, kad tai buvo tarsi grįžimas į praeitį. Šis projektas man suteikė neįtikėtiną malonumą, nes iš vietinių medžių, kuriuos pats pjoviau ir iš kurių pagaminau aukštos kokybės medieną, sukūriau tikro gelbėjimo laivo kopiją.“
Daugiau nei 10 metų patirties medienos versle turintis Joshua išplėtė savo laivų statybos verslą, pridėdamas „Wood-Mizer“ keturpusio obliavimo stakles MP260, o netrukus pridės ir medienos džiovinimo kamerą.
***